Як заспокоїти іноземного контрагента і розширити асортимент експортованої продукції у співпраці з ЕКА

“Точно не скажу, звідки ми дізналися про можливість застрахувати кредит на виконання експортного контракту в Експортно-кредитному агентстві, але ідея була точно не моя, – говорить керуючий партнер компанії “Екосфера” Олег Гончарук. -Ми багато спілкуємося в фінансових колах і хтось із банкірів розповів, що є така можливість. Почали докладно з’ясовувати, зацікавилися і вирішили скористатися. Дуже вдячні за підказку”.

Компанія “Екосфера” була заснована 20 років тому на базі заводу з виробництва соків у місті Калинівка Вінницької області. Зараз виготовляє соки, нектари, газовані напої, концентровані соки та пюре під брендами “Соки України”, “Добрий ранок”, “Вінні”, Play та Maldivia. У портфелі “Екосфери” понад 50 видів продукції, виробленої переважно з української сировини, причому компанія налагодила повний цикл виробництва. На підприємстві впроваджена і сертифікована Система управління якістю ISO 9001, Система екологічного менеджменту ISO 14000 та Система управління безпекою харчових продуктів ISO 22000, що відповідає основним принципам HASP.
На початку 2022 року експорт продукції “Екосфери” становив близько 2%. Експортували тільки соки в етнічні магазини “Соки України” в США, Канаду та Ізраїль, але мали амбіційні плани.

Головна проблема, яка змусила компанію піти в банк по кредит – дефіцит обігових коштів. Адже спочатку треба виробити продукт, наприклад, концентрований яблучний сік, потім його продати та отримати гроші, і часовий розрив між цими подіями може скласти пів року.

“Сировину треба закуповувати вже, зараз, восени, коли врожай і дешево, причому всюди потрібна передоплата. За пакування для соків також. А гроші прийдуть весною…” – пояснюють в компанії.

Кредит, застрахований “Екосферою” в ЕКА – один з найбільших в історії агентства станом на жовтень 2023 року – 3,5 млн євро, видав Укргазбанк.
“Ми отримали його під контракт на виробництво і поставку концентрату яблучного соку, але плануємо поступово збільшити експорт пакетованої продукції, в ідеалі – під власним брендом, – каже Олег. – Концентрат – продукт сезонний, а пакетована продукція для торговельних мереж – більш “рівний” і стабільний бізнес. Сподіваємося на успіх”.
За словами Олега Гончарука, українські компанії на іноземних ринках, звісно, ризикують натрапити на непорядного контрагента, але це набагато менша незручність, ніж тотальна паніка закордонних партнерів, пов’язана з війною в Україні.

“Партнери з-поза меж України та банки за кордоном дуже викривлено уявляють нашу ситуацію, думають, що бізнес в Україні зараз – це фантастика. Вони дуже бояться не отримати продукцію за контрактом, тому згодні лише на післяплату. Тому співпраця з українськими банками, які це прекрасно розуміють і добре знають, в яких умовах ми реально живемо і працюємо – це порятунок. А страховка Експортно-кредитного агентства – чи не єдиний реальний шлях для отримання грошей в умовах воєнного стану. Коли банк має в партнерах ЕКА, він спокійніше працює і швидше приймає рішення”, – зазначає він.

“Екосфера” планує збільшити частку експорту до 30-40%. “Це захищатиме нас від валютних ризиків, бо частину сировини та пакування ми беремо за євро”, – пояснюють в компанії.

“Ми плануємо тепер докладно ознайомитися з усіма можливостями, які дає ЕКА для експортерів, і користуватися ними”, – обіцяє Олег Гончарук.